Wat doet een internet marketing bureau precies?
De online wereld is een lastige wereld. Niet iedereen snapt hoe het precies werkt. Daarom leggen we in deze blog uit wat een internet marketing bureau precies doet.
Het internet als kanaal
Een online marketing bureau is de afgelopen jaren een afgezonderd leven gaan leiden binnen het vakgebied van marketing. Waarbij de traditionele marketing draait om het vermarkten van producten of diensten, gaat het bij online marketing alleen maar om online activiteiten. Bij online marketing gaat het dus om alle online activiteiten die zorg dragen aan de verkoop van online producten en diensten. Het vormt dus een groot deel van marketing, maar het blijft een onderdeel en niet het geheel. Hierdoor blijft het begrip online marketing bureau een beetje vaag. Maar het komt er op neer dat online marketing bureau’s het internet gebruiken als kanaal om de producten en/of diensten van hun klanten onder de aandacht te brengen.
Full service online marketingbureau
Omdat het internet als kanaal wordt gebruikt spelen websites een grote rol bij online marketing bureau’s. De website wordt in de meeste gevallen als de “winkel” gezien. Op de website vergaart de doelgroep informatie en neemt de doelgroep actie in de zin van een conversie. Met conversie wordt het percentage bezoekers bedoelt wat overgaat tot een actie. De transactie zal meestal een aankoop zijn maar het kan net zo goed het afsluiten van een abonnement zijn. Om de doelgroep tot een conversie te leiden zijn er diverse diensten mogelijk. Wanneer een online marketing bureau diensten in de volle breedte aanbiedt op het gebied van online marketing dan wordt dit ook wel full service genoemd.
De diensten:
- zoekmachine optimalisatie
- zoekmachine adverteren
- online adverteren
- conversie optimalisatie
- adverteren op marketplaces
- content marketing
- social media marketing
- data & analytics
- internationale webshop starten
- development
- e-mail marketing
Zoekmachine optimalisatie
Bij zoekmachine optimalisatie draait het allemaal om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen. Dit wordt gedaan door middel van 3 pijlers: techniek, content en autoriteit. Bij de techniek draait het om de leesbaarheid van een site. Wanneer de structuur van een website goed in elkaar zit, is het makkelijker voor Google om de site te begrijpen en hierdoor te ranken in de zoekresultaten.
De pijler content heeft betrekking op hoe relevant de content op een website is voor de websitebezoeker. Wanneer iemand zoekt naar ‘fiets kopen’ en terecht komt op een site waarbij de site gaat over fietstochten dan is er wellicht wat fout gegaan in de content. De derde pijler is autoriteit. De autoriteit geeft aan hoe populair een zoekmachine jouw website vindt. De domein autoriteit is een belangrijk onderdeel bij het bepalen van de ranking in de zoekresultaten van Google.
Een online marketing bureau is dus een dienstverlening die klanten helpt om hun online doelen te behalen. Meestal in de vorm van meer conversie, meer omzet en/of meer zichtbaarheid.